Sokan szeretnek egyszerűbb munkákat elvégezni az autó körül és ezzel pénzt megtakarítani. Az olajcsere egy tipikusan ilyen művelet. Elég sokszor van rá szükség autótípustól függően 10-15 ezer kilométerenként ajánlott (tessék elfelejteni a gyár által ajánlott 30.000km-t). Műhelyekben 2-5 ezer forintot is elkérhetnek munkadíj gyanánt, pedig semmi nehéz nincs a műveletben. A szükséges szerszámok: villáskulcs, emelő, támasz (a pótkerék is jó), új olaj, új olajszűrő (ehhez lehet nem ár egy „olajszűrő kulcs”). Fontos hogy az autóba csak a megfelelő olaj kerüljön. A megfelelő olaj kiválasztásában nagy segítséget tud adni az autó gépkönyve, vagy az internet (interneten írtakat kezeljük óvatosan, lehetőleg több forrásból keressük ki, milyen olaj kell az autóba). Az olaj viszkozitása mellett nagyon fontos hogy rendelkezzen a gyártó tanúsítványával, ezt az olaj leírásában vagy flakonján megtalálhatjuk. Pl.: VW 507.00.
Alapvető dolog, de inkább leírom, az olajon ne spóroljunk! Nagyon fontos hogy lehetőleg a már jól bevált márkákat alkalmazzuk mivel egy rossz olaj akár a motorunk végét is jelentheti (Mobil, Castrol, MOL, Mannol). Az autóba töltendő mennyiség is megtalálható az interneten, de általánosságba el lehet mondani, hogy 4-5 liter olaj mindig elegendő. Esetleg ha nagyon keverni akarjuk, akkor lehet adalékot adni az olajhoz, de ebből is csak a minőségi adalékot javaslom. A folyamat egyszerű.
- Emeljük fel az autót és támasszuk alá, hogy biztosan ne ugorhasson le az emelőről
- Az autó alatt feküdve az olajteknőn megfogjuk találni a leeresztő csavart, ezt kicsavarva elkezd ömleni az olaj az alátett edénybe.(ne felejtsük el egy kicsit járatni előtte a motort.) FONTOS! A LEENGEDETT OLAJAT NE ÖNTSÜK A LEFOLYÓBA ÉS A KÖRNYEZETBE MÉG KEVÉSBÉ ENGEDJÜK VISSZA MINDENKÉPP SPECIÁLIS/VESZÉLYES HULLADÉKLERAKÓBA VIGYÜK EL. ( A legtöbb MOL kúton átveszik a fáradt olajat.)
- Amikor elfogyott az olaj akkor csavarjuk le az olajszűrőt és ezt is tegyük biztonságos helyre.
- Mehet vissza a leeresztő csavar.(alátét csere javasolt)
- Vegyük elő az új szűrőt és az olajat, töltsük meg a szűrőt olajjal és a gumi tömítését is kenjük be.
- Csavarjuk vissza a szűrőt
- Az olajbetöltő nyíláson keresztül töltsük fel olajjal a motort, a nívópálcával közben ellenőrizzük a szintet.
Fontos leszögezni, hogy amennyiben nem vagyunk biztosak a dolgunkban, ne kezdjünk neki!