Négykerék blog

Használtautó vásárlás utáni teendők!

2016. február 19. 01:04 - Lengyel Bence

Sok tulajdonosnak az autóvásárlás metódusa sajnos a névre írás után lezáródik, pedig még korántsem jár a végén. Általánosságban elmondható, hogy a vételár 30%-a legyen meg tartalékban. Ezt nem hiába mondják, akik értenek hozzá ugyanis a használt autóra mindig költeni kell (szerencsésebb esetben a vásárlás után)! Sokan esnek abba a hibába, hogy azt hiszik a frissen megvásárolt autóval nincsenek további költségek. Pedig csak most kezdődik az igazi költekezés. Legelső dolog, amit a frissen vásárolt autón MINDENKÉPP cserélni kell az a vezérműszíj készlet és vízpumpa/vezérmű lánc(köszi a kommenteket ezt el felejtettem beleírni :) ) Ha nincsen számlánk rendszámmal és kilométeróra állással, akkor jobb cserélni. Akkor se árt, ha az eladó esetleg gyanús nekünk. Ugyanis egy vezérműszíj szakadás hatalmas akár több százezres károkat is tud motorunkban okozni. Ebből se vásároljuk meg a filléres gagyi alkatrészeket, mivel az autónk egyik legfontosabb része így ezen spórolni olyan mintha ledarálnánk a pénzünket. A cserét bízzuk szakemberre, véletlen se próbálkozzunk meg mi lecserélni, ha ez nem lenne egyértelmű. Ha a szerelőnk engedi, kérjünk tőle cikkszámot a vezérlés készletre és vásároljuk meg, ha tudunk olcsóbban (van egy pár megbízható oldal idehaza ahol akár 20 ezer forint is lehet a különbség a szerelő által kiajánlott árhoz képest). Sok szerelő nem engedi ezt mivel az eladott alkatrészen hasznuk van vagy, mert nem szeretnek „hozott cuccból” dolgozni. De ez rendben is van, mindenki úgy dolgozik, ahogy szeretne, ha ez nekünk nem jó megyünk máshoz. Sok szerelő kapcsolatban áll nagy beszállítókkal (neveket szándékosan nem írok, nem akarok megsérteni senkit.) akik vállalják, hogy a rendeléstől számított X órán belül leszállítják az alkatrészt, de ingyen ebéd nincs, ez benne van az árban. Inkább várjuk meg az olcsóbb alkatrészt, az a pár nap már nem oszt nem szoroz.

maxresdefault.jpg

 Ha volt teljes átvizsgálás vétel előtt, akkor az ott megállapított hibákat jobb ilyenkor javítani. Mivel a szerelő valószínűleg így kedvezményesebben fog dolgozni és a kis hibák akár nagyobb problémát is okozhatnak később. Amennyiben nem történt meg, abban az esetben javaslom a vizsgálatot és a javítások elvégzését. Opcionális ugyan, de ilyenkor az ék/hosszbordás szíjjak cseréje is megeshet mivel sok esetben a vezérlés cseréhez ezeket is le kell bontani (pl. VW Passat). Fontos még egy olajcsere, a váltóban is. Sokan nem foglalkoznak a váltóolaj cseréjével pedig fontos, hogy ennek a kenése is rendben legyen. Fékfolyadék cserét is kérhetünk, ha lúd legyen kövér (2 évente javasolt). Miután motorikusan rendbe szedtük az autót, vigyük el egy közeli gumis műhelybe és kérjük, hogy ellenőrizzék a kerekek nyomását és kiegyensúlyozottságát (centrír). Sokan nem foglalkoznak ezekkel sem, sajnos elmondható hogy spórolás miatt az előre szerelt kereket otthon rakja fel a tulaj, amiről tárolás közben leeshetett a súly. Ha ez megvan, akkor még esetleg elvihetjük az autót egy futómű beállításra elkerülve ezzel a rossz futómű miatti egyenetlen gumikopást is. Ez után már nyugodtak lehetünk, hogy a karbantartás hiánya nem fog kellemetlen helyzetbe hozni minket.  

13 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://negykerek.blog.hu/api/trackback/id/tr498402680

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Thomas Dantes 2016.02.19. 16:58:20

Szíjat cserélni? ööö...láncos motornál?

Kelly és a szexi dög 2016.02.19. 17:23:07

@Thomas Dantes: az is megnyúlik és kipurcan - csak arra nem figyel senki...

Thomas Dantes 2016.02.19. 19:08:06

@Kelly és a szexi dög: Előbb-utóbb minden, de van egy km szám, aminél érdemes megnézni. Nem attól függ, hogy használt-e.

Norbi5 2016.02.19. 19:22:56

@Thomas Dantes: az ékszíj is szíj. Plusz ahogy az előttem író is említette, a láncot is célszerű cseréltetni, az is nyúlik, öregszik, maximum tovább tart.

Norbi5 2016.02.19. 19:30:01

@Thomas Dantes: ha nincs megbízható infód, hogy mikor cserélték, célszerű és olcsóbb inkább cseréltetni. Bár a számla sem minden. Barátom Angliában vett egy Honda CRV-t (azért említem, mert ott nem akkora divat átcseszni a vásárlót), számla volt a szíj- feszítőgörgőcserékról, ehhez képest ellenőrzéskor derült ki, hogy nem volt cserélve. Hogy a szervizben cseszték-e át az előző tulajt vagy a számla volt hamis, az nem derült ki. Mindenesetre a csere költsége eltörpül az esetleges szíjszakadás miatt összekócolódott vezérlés/szeleprendszer/dugattyúcsere költségénél :)

Lengyel Bence · www.negykerek.blog.hu 2016.02.19. 20:50:39

@Norbi5: a Hosszbordás szíjak/ékszíj benne van a cikkben a láncot pedig pótoltam sajnos hajnalban amikor időm engedte hogy megírjam a cikket ez elveszett

nemfoglalt nick 2016.02.19. 22:23:49

A vezérműlánc cseréje azért csak nem olyan evidencia, mint a szíj esetében. A kerekeket nem centírozzák, hanem centrírozzák (centrum szóból van) Az olaj és a szűrők cseréje gondolom annyira egyértelmű, hogy fel sincs sorolva.

Norbi5 2016.02.19. 22:33:48

@Lengyel Bence: én Thomas Dantes hozzászólására válaszoltam :)

Norbi5 2016.02.19. 22:35:41

@nemfoglalt nick: a vezérműláncnak is van elhasználódási ideje, ha megnyúlt és átugrik, az eredmény kuka motor :) Az olajcsere benne van a cikkben, a vége felé.

parasztvakitas 2016.02.19. 22:51:24

En a hutofolyadekot is lecserelnem termosztattal egyutt.
Az enyem hofokra jo volt, de 12 ev utan ebben a melegben meghaladta a hutesi kepessegeit.
Hasznalt autonal minden lehetseges, es nagy bosszusagot tud okozni...
Relative filleres dolog, termeszetesen egy atmosatassal.
(sok helyen vezerles es vizpumpa cserekor 'visszanyerik' a kifolyt hutofolyadekot teljesen jogosan)

nemfoglalt nick 2016.02.20. 08:36:24

Átsiklottam az olajcsere, a váltóban is felett, jogos. A láncról továbbra is azt mondom, nem kell cserélni, csak ha indokolt.

neduddgi99 2016.02.20. 10:25:37

Ezekkel mind mind egyetértek, DE!!! Egy 3-400 ezret érő kocsinál minden felesleges csere (pl vezérműlánc lásd pl Opel corsa Z12XE motor) vagy extra kiadás - az autó árához képest - soha nem térül meg! Lánccsere pl 50-60ezer egy bontott motor 80 ezer, ha feleslegesen kidobjuk azt a pénzt amire nem is kellene másra nem fog jutni.....de ez csak egy példa....NEM azt írom, hogy ami szükséges azt ne cseréljük (olaj, szűrők kopó alkatrészek) DE csak akkor amikor kell!!! Ha olyan az eladó, akkor pedig számla nélkül is hihetünk neki! Én is cseréltettem vezérlést és olajat, féltengelycsuklót, vízpumpát az autómba, de számlám semmiről sem volt. Viszont minden munkát amit megcsináltattam, egy füzetbe vezettem km állás és dátummal együtt..... számlát az elvégzett munka nélkül is tudunk bemutatni :D Ja, és még egyszer: ebben az árkategóriában!!!! Drágább autókat igyekeztem tulajdonostól és vezetett szervizkönyvvel venni ahol az utolsó bejegyzett pár munkát lecsekkoltam az adott bejegyzést végző szerelőnél. Uff
süti beállítások módosítása